Mühendis adaylarına iletişim eğitimi: Empatik dinlemeyi öğrenmeliyiz

Mühendis adaylarına iletişim eğitimi: Empatik dinlemeyi öğrenmeliyiz

Kişisel gelişim uzmanı Tuğçe Uçak, iletişimde önce anlamaya sonra anlaşılmaya çalışılması gerektiğini belirterek, "Empatik dinlemeyi öğrenmeliyiz" dedi.

Bursa Sanayicileri ve İşinsanları Derneği (BUSİAD) ile Uludağ Üniversitesi arasında 2010 yılından beri üniversite-sanayi işbirliği kapsamında devam eden seminerler dizisininde bu kez "İletişim Sanatı" genç mühendis adaylarına anlatıldı.

Uludağ Üniversitesi Prof. Dr. Mete Cengiz  Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen seminerde Kişisel Gelişim Uzmanı Tuğçe Uçak, gençleri doğru iletişimin yolları konusunda aydınlattı.

Uçak, iletişimde kabul gören yolların başında "Transaksiyonel Analiz"in geldiğini belirtti. Uçak, bu analiz metodunda ego durumlarının iletişimdeki yerinin çok önemli olduğunu belirterek, "3 ego durumu var. Birincisi ebeveyn ego durumu. İkincisi, yetişkin ego durumu. Üçüncüsü de çocuk ego durumu" dedi. Uçak, 0-7 yaş arasında büyüklerden alınan davranışların ebeveyn ego durumunu oluşturduğunu, verilerden hareket eden davranışlarımızın yetişkin ego durumumuzu ve yine 0-7 yaş arasında sergilediğimiz davranışları çocuk ego durmumumuzu oluşturduğunu söyledi.

Ebeveyn durumunda eleştiren ve bakım şeklinde ikiye ayrılmanın söz konusu olduğunu kaydeden Uçak, çocuk durumunun ise doğal, uyumlu ve isyankar olarak üçe ayrıldığını ifade etti.

Bu durumlara göre iletişimin şeklinin ortaya çıktığını da kaydeden Uçak, şöyle devam etti:

"Transaksiyonlar paralel ise iletişim devam eder. Değil ise iletişim ortadan kaybolur.

Örnek verecek olursak: "Erkek seslenir: "Çorabımı gördün mü? Kadın: Üst çekmecede." Bu iletişim yetişkinden yetişkine olduğu için iletişim sürer. Ancak kadın kötü bir gününde ve eleştirsel ebeveyn ego durumundaysa yanıt şöyle olabilirdi: "Nereye koyduysan oradadır?" Bu durumda iletişim kopar."

İLETİŞİM KAZALARI...

İletişim kazaları nedeniyle departmanlarda yüzde 40 verimliliğin düştüğünü ifade eden Uçak, ilişkilerde tepkisel döngülerin de büyük sorun yarattığını belirtti. Uçak, etki ile tepki arasına bir süre koyarsak, öz farkındalık, hayal gücü, vicdan ve özgür irade gibi 4 farklı yetinin ortaya çıkacağını da ifade etti.

"Başımıza gelenlere verdiğimiz tepkilerden ibaretiz aslında." diyen Uçak, "Önce anlamaya çalışıp sonra anlaşılmaya çalışmalıyız. Karşımızdaki kişinin ego durumunu biliyor olsak daha iyi iletişim sağlayabiliriz" dedi.

Empatik dinlemenin çok önemli olduğunu da kaydeden Uçak, "kendi gözlüğümüzü çıkarıp karşısındakinin gözlüğünü takmalıyız. Empatik dinlemede niyet ve beceri önemlidir. Sessizlikten korkmamak gerekir. Karşımızdaki akıl istemedikçe yorumdan kaçınmalıyız" diye konuştu.

Uçak "Ben dili ve Sen dili" kullanımına ilişkin örnekler de verdiği konuşmasında, "Hayatımızı iki alanda yaşarız ilgi alanı ve etki alanı. Yağmur yağıyorsa bu ilgi alanıdır. Peki ne yapabiliriz? Şemsiye alabiliriz. Bu da etki alanıdır. Eşimizi, dostumuz ilgi alanımızdır. Bunları değiştiremeyiz. Ancak buraya ilişkin davranışlarımızı şekillendirebiliriz" dedi.