Zeynep Biçer Özçelik: “Fark yaratabilirseniz, değişimin öncüsü olursunuz”
BUSİAD’ın Uludağ Üniversitesi işbirliğiyle organize ettiği ve öğrencilerin mesleki ve kişisel gelişimine katkıda bulunmayı amaçlayan seminerlerin sonuncusu Uludağ Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümünde gerçekleştirildi. Yaratıcı Düşünme ve Yeni Fikirler Geliştirme Sistemleri Uzmanı, Danışman-Eğitmen Zeynep Biçer Özçelik’in konuşmacı olduğu programa makine ve tekstil bölümü öğrencileri katıldı.
Öğrencilere “Yaratıcılık ve İnovasyon” konulu bir sunum yapan Zeynep Biçer Özçelik, görev yaptığı otomotiv firmasında öneri sistemlerinin yönetimi, yaratıcı düşünme ve inovasyon ile fikri ve sınai mülkiyet hakları konularında çalışmalar yaptığını ifade ederek; inovasyon konusunun birçok sektörde olduğu gibi otomotivde de büyük taşıdığını belirtti. Bir başarının kalıcı olması için fark yaratmanın şart olduğunu söyleyen Özçelik, yeni bir fikir üretirken karşılaşılan sorunların kök nedenine inmek gerektiğini, ortaya konulan tüm fikirleri yazmakta fayda olduğunu ve sürece farklı bakış açılarından bakılmasının yeni ufuklar katacağını kaydetti. Özçelik, kişinin hangi alanda çalışırsa çalışsın o alanda uzmanlaşması ve gerekli tüm bilgilere ulaşması gerektiğine değinerek, bilgiye hakim olmanın günümüz şartlarında son derece önem arz ettiğinin altını çizdi. Yaratıcılığın unsurlarına da değinen Özçelik, “Yaratıcı olmak için öncelikle hayal gücü şarttır. Alışkanlıklar yaratıcılık için tuzaktır. Alışılmışın dışında düşünmek ve beklenen yoldan gitmemek gerekir. Bu anlamda farklı bakış açılarına sahip olmak son derece önemlidir. Yeni varsayımlar ve hipotezler üretmekten geri durmamak gerek. Her zaman meraklı olun ve sürekli öğrenmeye devam edin. Fark yaratabilirseniz, değişimin öncüsü olursunuz. En iyi olmak, başarıyı yakalamak ve çağın gerisinde kalmamak için kendinizi yenilemek son derece önemli” diye konuştu.
“İnovasyon bitmeyen bir değişim ve süreç yolculuğudur”
Özçelik sunumunda İnovasyonun ne anlama geldiğini detaylı bir şekilde öğrencilerle paylaşarak; İnovasyon yani yenilikçiliğin, değişen koşullara uyabilmek için toplumsal, kültürel ve yönetimsel ortamlarda yeni yöntemlerin kullanılmaya başlanması anlamına geldiğini söyledi. Yeni ve yaratıcı fikirlerin kar yaratacak şekilde hayata geçirildiği takdirde anlam kazanacağına değinen Özçelik, “İnovasyon, yeni veya iyileştirilmiş ürün, hizmet veya üretim yöntemlerini geliştirmek ve bunu ticari gelir elde edecek hale getirmek için yürütülen tüm çalışmaları kapsar. Müşteriler açısından bir ihtiyaca cevap verip, katma değer yaratması, firmalar açısından ise yeni bir ürünün pazara sunulup, ticari bir fayda yaratmasıdır” şeklinde konuştu. Özçelik, şöyle devam etti: “İnovasyon, sürekliliği olan bir faaliyettir. Bütünsel olma özelliği taşır. İnovasyon ayrıca bitmeyen bir değişim ve süreç yolculuğudur. Yaratıcı çözümler üretebilme, ara sıra kullanılan bir teknik değil, bir yaşam biçimi haline dönüşmelidir. İnovasyonun süreçlerine bakacak olursak, 4 aşama gözümüze çarpar. 1. aşamada problemi tespit ederek firma içinden veya diğer sektörlerden bilgi birikimi oluşturmak yer alır. 2. aşamada yaratıcı fikirlerin ve olası farklı çözüm yöntemlerinden oluşan bir fikir matrisi geliştirmek gerekir. 3. aşamada fikirlerin değerlendirilmesi ve en uygun çözüm yolunun belirlenmesi beklenir. 4. aşamada ise uygulamaya geçilerek yaygınlaştırma ve müşteriye sunma süreçleri yaşanır.”